Åreknuter

Åreknuter er vener som har svulmet opp fordi blodet ikke strømmer gjennom dem som de skal. Veneblod fra føttene må ledes oppover, og derfor har venene klaffer som hindrer blodet i å strømme tilbake mellom hjerteslagene. Åreknuter oppstår når klaffene i noen av venene i bena ikke fungerer. Da øker trykket i venene slik at de utvides. Åreknuter oppstår ofte på baksiden av leggene, eller på innsiden av bena.

Symptomer

Åreknuter ser ut som vridde ledninger som løper nedover benet ditt. De kan stå ut fra huden, og de kan både se og kjennes klumpete ut. Bena kan kjennes vonde eller pulserende, eller føles tunge. Noen ganger klør det. Åreknutene kan bli større dersom du står oppreist lenge eller i varmt vær.

Behandling

Det finnes flere måter å behandle åreknuter på. Fortsatt er det noen som får narkose og kirurgisk behandling, der blodåren blir regelrett dratt ut og fjernet. Stadig vanligere er det imidlertid med de langt mer skånsomme nye teknikkene, som radiofrekvensbehandling, injeksjon av skum eller damp samt laserbehandling. Alle disse har samme mål, nemlig å få åreknutene til å klappe sammen på mest mulig skånsom måte, slik at man slipper å fjerne dem.

Laserbehandling av åreknuter

Vi har alltid en konsultasjon hos kirurgen før det evt blir avtalt operasjon. På konsultasjonen går man grundig gjennom pasientens ønsker samt gjør en detaljert undersøkelse med ultralyd. Dette for å avklare hvordan åreknuten best kan behandles. Laserbehandlingen utføres så på et senere tidspunkt i lokal bedøvelse evt med litt beroligende medikamenter i tillegg.

Etter at bedøvelsen har begynt å virke, lager kirurgen et lite innstikk på ca 5 mm ved kneet, hvor laserfiberen blir ført inn i den defekte blodåren. Når laseren så lyser og varmer opp åreknuten, vil den klappe sammen. Trygt, enkelt og smertefritt!

Etter behandlingen er det nødvendig å ha en stram bandasje på i 2 dager, deretter støttestrømpe på dagtid i 2 uker, eller inntil hevelsen har gitt seg.

Det kan oppstå forbigående hevelse, nummenhet, smerte og nedsatt kraft i benet. Dette er ikke farlig og vil gå over i løpet av kort tid. Skulle det oppstå rødhet og smerte og mistanke om infeksjon, ring klinikken og vi vil skrive ut antibiotika. Infeksjon ser vi imidlertid svært sjelden med denne laserteknikken.

De fleste går på jobb allerede neste dag og sykemelding er ikke nødvendig.

Praktiske tips

• Unngå større måltider på operasjonsdagen. Men spis gjerne et lettere måltid.
  • Nødvendig medisin tas som vanligt unntatt blodfortynnende som kun skal tas etter avtale med kirurgen.
  • Unngå å smøre fuktighetskrem på huden på operasjonsdagen.
  • Kom til behandlingen med løstsittende klær.
  • Ikke kjør bil selv til behandlingen, det blir vanskelig å kjøre selv hjem igjen.
  • Støttestrømpen skal være kompresjonsklasse 2 eller evt. litt mildere. Kan kjøpes på apotek og bandasjistforretninger.
  • Ta foreskrevet smertestillende medikament i 3 dager uansett om du har behov for det, da den i tillegg virker dempende på hevelsen.
  • Du kan fint belaste benet etter operasjonen, men vent gjerne med trening og mye aktivitet et par dager.
  • Vent med alkohol i 24 timer etter behandlingen, da det virker blodfortynnende.
  • Plasser benet høyt når du sitter, da blir hevelsen mindre.

Oppfølging

Gratis kontroll med ultralyd 2-3 måneder etter operasjon.

Målet med behandlingen er både bedring av symptomene, et kosmetisk godt resultat og å hindre utvikling av nye åreknuter i størst mulig grad.

Denne behandlingen utføres for tiden ikke på Novelaklinikken.

Før

Åreknuter oppleves både som skjemmende og ubehagelig.

Etter

Det samme benet etter