Behandlinger

Vi er en spesialklinikk med et bredt spekter av kosmetiske behandlinger og operasjoner.

Senebetennelse tommel (De Quervains tenosynovitt)

Årsak

De Quervains tenosynovitt er en senelidelse som opptrer i senen og/ eller seneskjeden til en av tommelsenene. Det oppstår en hevelse på sene og/eller seneskjede slik at belastning av håndledd og tommel blir smertefullt.

Symptomer

De fleste opplever smerter ved bruk av tommel og håndledd. Smertene er ofte sentrert til et lokalt området litt ovenfor håndleddet i tilknytning til tommelens grunnledd. Det er også vanlig å se en hevelse i dette området som er smerterfull å trykke på. Mange opplever smerter som hugger til ved visse belastninger, hvor man kan risikere å miste det man løfter. Dette er spesielt problematisk for ammende som ikke ønsker å risikere å miste sitt barn i forbindelse med løft.

• I akuttfasen anbefales betennelsesdempende som Naproxen, Ibux gel.
  • Ved varighet mer enn et par uker, vurderes steroidinjeksjon eller ortosetilpasning.
  • I kroniske tilfeller hvor konservativ behandling ikke virker etter 4-6 måneder, anbefales operasjon med spalting av seneskjeden i lokalbedøvelse.

Pasienten er i normal aktivitet etter 2-3 uker. Prosedyren rapporteres å være vellykket hos ca. 90%

Oppfølging

Det er en minimal risiko for infeksjon etter et slik inngrep. Opplever du plutselig feber, rødhet eller blødning eller sekretsiven fra arr kan du kontakte oss umiddelbart, da dette kan være tegn på begynnende infeksjon. Du vil da få tilbud om kontroll og eventuelt resept på antibiotika.

Det er en liten risiko for at tilstanden kan komme tilbake igjen.

Denne behandlingen utføres for tiden ikke.

De Quervains er en smertefull betennelse i tommelens sener som også kan påvirke håndleddet